تئوری رنگ ها یکی از با ارزش ترین چیزهایی است که در طراحی داخلی خواهید آموخت، و اگرچه ممکن است در ابتدا دلهره آور به نظر برسد، اما دانستن نحوه استفاده صحیح از رنگ در خانه برای سال های آینده برای شما مفید خواهد بود.

انتخاب یک طرح رنگ می تواند مشکل باشد، اما خوشبختانه ابزارهای زیادی وجود دارد که به شما کمک می کند تا آن را درست انجام دهید. یکی از ابزارهایی که کاملاً همه باید هنگام انتخاب یک طرح رنگ استفاده کنند، چرخه رنگ است.

درک چرخه رنگ و نحوه عملکرد آن، کلید ایجاد یک طرح رنگ عالی است. ترکیب رنگ های مختلف زیادی برای انتخاب وجود دارد، اما در این مقاله، ما بر روی نحوه تزئین خانه خود با استفاده از رنگ های مکمل تمرکز می کنیم.

چگونه خانه خود را با استفاده از رنگ های مکمل تزئین کنیم؟

اگر تئوری رنگ برای شما جدید است، نگران نباشید! قبل از شروع، می خواهیم نگاهی گذرا به چرخه رنگ بیاندازیم و اصول اولیه نحوه استفاده از آن را برای یافتن طرح های رنگی مکمل بررسی کنیم. پس از آن، ما قصد داریم چند نمونه از این که چگونه یک طرح رنگ مکمل می تواند باورنکردنی باشد در صورت انجام درست به اشتراک بگذاریم!

چرخ رنگ و نحوه عملکرد آن

چرخه رنگ از 12 رنگ تشکیل شده است و به سه گروه تقسیم می شود. ابتدایی، ثانویه و سوم. رنگ های اصلی قرمز، زرد و آبی هستند. این رنگ ها را نمی توان با اختلاط هر دو رنگ دیگر ساخت، اما می توان آنها را در مقادیر مختلف با هم مخلوط کرد تا هر رنگ دیگری در طیف ایجاد شود.

چرخ رنگ و نحوه عملکرد آن در دکوراسیون

رنگ های ثانویه رنگ هایی هستند که با ترکیب دو رنگ اصلی ساخته می شوند. به عنوان مثال، اگر قرمز و زرد (رنگ های اصلی) را با هم مخلوط کنید، رنگ نارنجی به دست می آید که یک رنگ ثانویه است.

 

رنگ های سوم رنگ هایی هستند که از ترکیب یک رنگ اصلی با یک رنگ ثانویه ایجاد می شوند. بنابراین اگر زرد را با نارنجی مخلوط کنید، یک سایه نارنجی مایل به زرد خواهید داشت.

رنگ های مکمل چیست؟

رنگ های مکمل دو رنگ هستند که دقیقاً در مقابل یکدیگر در چرخه رنگ قرار دارند. رنگ مکمل قرمز سبز، رنگ مکمل آبی نارنجی و رنگ مکمل بنفش زرد است. هر رنگی رنگ مکمل مخصوص به خود را دارد که دقیقاً در مقابل خود در چرخه رنگ قرار دارد.

رنگ های ثانویه رنگ هایی هستند که با ترکیب دو رنگ اصلی ساخته می شوند. به عنوان مثال، اگر قرمز و زرد (رنگ های اصلی) را با هم مخلوط کنید، رنگ نارنجی به دست می آید که یک رنگ ثانویه است.

رنگ های سوم رنگ هایی هستند که از ترکیب یک رنگ اصلی با یک رنگ ثانویه ایجاد می شوند. بنابراین اگر زرد را با نارنجی مخلوط کنید، یک سایه نارنجی مایل به زرد خواهید داشت.

از آنجایی که رنگ های مکمل رنگ های متضاد در چرخه رنگ هستند، هنگام استفاده در کنار یکدیگر تضاد قوی ایجاد می کنند. این باعث می شود آنها برای استفاده به عنوان رنگ های تاکیدی در یک طرح رنگ ایده آل باشند.

Untitled 3 مبل تختخواب شو درک چرخه رنگ و نحوه عملکرد آن، کلید ایجاد یک طرح رنگ عالی است. ترکیب رنگ های مختلف زیادی برای انتخاب وجود دارد، اما در این مقاله، ما بر روی نحوه تزئین خانه خود با استفاده از رنگ های مکمل تمرکز می کنیم.

از آنجایی که کنتراست بین رنگ‌های مکمل بسیار زیاد است، آنها این قدرت را دارند که به صورت بصری یکدیگر را تقویت کنند و به فضایی که در آن استفاده می‌شوند انرژی بیافزایند.

اگرچه ممکن است استفاده از دو رنگ متضاد با هم در یک طرح رنگی ترسناک به نظر برسد، اما وقتی درست انجام شود نتایج می تواند شگفت انگیز باشد. استفاده از تناسبات مناسب همراه با سایه ها و تن های رنگی مناسب در اینجا کلیدی است. وقتی صحبت از استفاده از رنگ های مکمل در کنار هم می شود، می توانید چیز زیادی داشته باشید!

در مرحله بعد، ما قصد داریم به چند طرح رنگ مکمل نگاهی بیندازیم تا ببینیم چگونه می توان این کار را انجام داد، و برای پروژه بعدی خود به شما الهام می دهیم.

طرح های رنگ مکمل: قرمز و سبز

قرمز و سبز دو رنگی هستند که ممکن است فوراً به فکر کنار هم قرار دادن آنها نباشید، اما وقتی این ترکیب رنگ به درستی انجام شود، واقعاً می تواند یک بیانیه ایجاد کند.

وقتی صحبت از روانشناسی رنگ به میان می آید، قرمز محرک است و سبز آرامش بخش است و طبیعت را به ما یادآوری می کند و به ما احساس آرامش می دهد. هنگام طراحی داخلی با طرح رنگ قرمز و سبز مهم است که این را در نظر داشته باشید، زیرا نسبت هر رنگ استفاده شده می تواند به طور چشمگیری احساس یک اتاق را تغییر دهد.

سبز با رگه های قرمز

اگر می‌خواهید محیط آرام‌بخش‌تری ایجاد کنید، اجازه دهید سبز رنگ غالب باشد و از قرمز به عنوان رنگ برجسته استفاده کنید. به طور مشابه، اگر می خواهید احساسی جسورانه، مطمئن و پرشور در فضا ایجاد کنید، از رنگ قرمز به عنوان رنگ غالب خود استفاده کنید، با رگه هایی از سبز.

دکوراسیون با رنگ قرمز و سبز

دکوراسیون با رنگ قرمز و سبز

همانطور که در این تصاویر می بینید، رنگ های مکمل، قرمز و سبز، یکدیگر را تقویت می کنند و زمانی که در مقابل یکدیگر قرار می گیرند به زیبایی خودنمایی می کنند.

قرمز به همراه سبز

این اتاق خواب نمونه ای عالی از این است که چگونه می توان از قرمز به عنوان رنگ غالب برای ایجاد فضای داخلی جسورانه و هیجان انگیز استفاده کرد. لهجه‌ها و لوازم جانبی سبز انرژی و زندگی بیشتری به این طراحی متنوع می‌افزایند.

قرمز و سبز می توانند در فضای داخلی سنتی تر نیز به خوبی کار کنند. این سایه سبز باعث می شود که این اتاق نشیمن سنتی احساس خوشامدگویی و آرامش داشته باشد، فضایی عالی برای عقب نشینی در پایان یک روز طولانی. صندلی های قرمز رنگ لهجه های فوق العاده ای در این فضای داخلی ایجاد می کنند و فضا را گرم می کنند و حس تعادل را در این اتاق ایجاد می کنند.

دکوراسیون چه رنگی قشنگ است؟

دکوراسیون چه رنگی قشنگ است؟

صورتی و سبز

وقتی نوبت به ایجاد طرح‌های رنگی مکمل می‌رسد، می‌توانید با استفاده از رنگ‌ها، تن‌ها و سایه‌های مختلف رنگ‌هایی که استفاده می‌کنید آزمایش کنید. این یک مثال عالی از این است که چگونه صورتی می تواند با سبز کار کند. از آنجایی که رنگ صورتی اساساً سایه روشن‌تری از قرمز است، به رنگ سبز اجازه می‌دهد در حالی که خیلی در چهره شما قرار نگیرد برجسته شود و در مرکز قرار گیرد.

ترکیب بسیار زیبا از دو رنگ صورتی و سبز

ترکیب بسیار زیبا از دو رنگ صورتی و سبز

طرح های رنگ مکمل: آبی و نارنجی

نارنجی و آبی به عنوان یک طرح رنگی ایده آل برای هر کسی است که می خواهد یک طرح تازه و معاصر ایجاد کند که فقط سرشار از انرژی است. آبی رنگی بسیار خنک، آرام بخش و آرام است، در حالی که نارنجی پرانرژی، شاد و نشاط آور است. این باعث می‌شود که هنگام ایجاد یک طرح رنگی متعادل، جفت ایده‌آل باشند.

Untitled 7 مبل تختخواب شو درک چرخه رنگ و نحوه عملکرد آن، کلید ایجاد یک طرح رنگ عالی است. ترکیب رنگ های مختلف زیادی برای انتخاب وجود دارد، اما در این مقاله، ما بر روی نحوه تزئین خانه خود با استفاده از رنگ های مکمل تمرکز می کنیم.

این طرح رنگ آبی با  نارنجی زنده شده است. سایه آبی به خودی خود سرد و بی روح دیده می شود، اما با اضافه شدن این سایه زیبای نارنجی، این طرح پیچیده، گرم و جذاب می شود.

ترکیب زیبای آبی و نارنجی

اگر می خواهید تاثیر واقعی در فضای داخلی خود ایجاد کنید، استفاده از سایه های پررنگ تر از این دو رنگ معجزه می کند. این ترکیب خیره کننده برای هر کسی که دوست دارد برجسته باشد عالی است!

آبی روشن با رگه هایی از نارنجی

این اتاق غذاخوری نشان می دهد که چگونه می توان از آبی کم رنگ و نارنجی در کنار هم برای ایجاد یک طراحی پیچیده استفاده کرد. نارنجی نارنگی پرده‌ها به پنجره‌های زیبایی که قاب می‌شوند، گرما می‌افزاید و توجه را جلب می‌کند.

دکوراسیون با ترکیب جذاب آبی رو شن و نارنجی

دکوراسیون با ترکیب جذاب آبی رو شن و نارنجی

این اتاق غذاخوری نشان می دهد که چگونه می توان از آبی کم رنگ و نارنجی در کنار هم برای ایجاد یک طراحی پیچیده استفاده کرد. نارنجی نارنگی پرده‌ها به پنجره‌های زیبایی که قاب می‌شوند، گرما می‌افزاید و توجه را جلب می‌کند.

آبی اقیانوسی با ترکیب نارنجی و خرمایی

این طرح رنگی زرق و برق دار مقداری سرگرمی و انرژی جدی در خود دارد. رنگ‌های قهوه‌ای نارنجی طبیعی میز چوبی، مبلمان عصایی و آثار هنری تضاد کاملی با دیوارهای آبی اقیانوسی است.

رنگ‌های زنده مانند آبی اقیانوسی گاهی اوقات وقتی در مقادیر زیاد استفاده می‌شوند، احساس می‌کنند. اما با اضافه شدن لهجه های نارنجی و قهوه ای مایل به زرد، این طرح رنگی کاملا متعادل و چشم نواز است.

ترکیب سه رنگ زیبا برای داشتن دکوراسیون زیبا

ترکیب سه رنگ زیبا برای داشتن دکوراسیون زیبا

رنگ های مکمل: بنفش و زرد

بنفش و زرد در کنار هم قدرت ایجاد یک طرح رنگی مجلل و مجلل را دارند. بنفش به شدت با سلطنت، ثروت و اسراف مرتبط است، در حالی که رنگ زرد نشاط‌آور، خوش‌بینانه و روشن‌کننده است.

زرد همچنین رنگ طلایی است که معمولاً با ثروت و اسراف نیز همراه است، به همین دلیل است که این ترکیب رنگی مطابقت ساخته شده در بهشت است.

استفاده از رنگ های بنفش و زرد در کنار هم به عنوان رنگ های برجسته راهی عالی برای روح بخشیدن به یک اتاق ساده است. لهجه‌های طلایی و منسوجات بنفش رنگارنگ رنگی از تجمل و مجلل می‌افزایند و این طرح را از چیزی کاملاً معمولی به چیزی نسبتاً خاص تبدیل می‌کنند.

Untitled 11 مبل تختخواب شو درک چرخه رنگ و نحوه عملکرد آن، کلید ایجاد یک طرح رنگ عالی است. ترکیب رنگ های مختلف زیادی برای انتخاب وجود دارد، اما در این مقاله، ما بر روی نحوه تزئین خانه خود با استفاده از رنگ های مکمل تمرکز می کنیم. داخلی لوکس

استفاده از بنفش و طلایی در این فضای داخلی خنثی واقعاً همه چیز را بالا می‌برد و باعث می‌شود فضا سلطنتی و مجلل به نظر برسد. استفاده از مقادیر کم رنگ در اینجا به خوبی جواب می دهد. از آنجایی که رنگ بنفش بسیار زنده است، استفاده بیش از حد از آن می تواند چسبناک باشد. این یک مثال عالی از این است که وقتی صحبت از ترکیب رنگی عمیق و غنی می شود، چقدر کمتر است.

Untitled 12 مبل تختخواب شو درک چرخه رنگ و نحوه عملکرد آن، کلید ایجاد یک طرح رنگ عالی است. ترکیب رنگ های مختلف زیادی برای انتخاب وجود دارد، اما در این مقاله، ما بر روی نحوه تزئین خانه خود با استفاده از رنگ های مکمل تمرکز می کنیم.

زرد و بنفش آفتابی

این طراحی کمی غیر معمول تر است. مقدار زیادی از زرد آفتابی استفاده شده است که اتاق را پر از زندگی و نور می کند. لهجه‌های بنفش در واقعاً در مقابل خود برجسته می‌شوند. این کار باعث می شود چشمان شما در اتاق حرکت کند و احساس هیجان ایجاد کند.

Untitled 14 مبل تختخواب شو درک چرخه رنگ و نحوه عملکرد آن، کلید ایجاد یک طرح رنگ عالی است. ترکیب رنگ های مختلف زیادی برای انتخاب وجود دارد، اما در این مقاله، ما بر روی نحوه تزئین خانه خود با استفاده از رنگ های مکمل تمرکز می کنیم.

اتاق نشیمن بنفش

بنفش تیره و طلایی در این طرح به زیبایی در کنار هم قرار گرفته اند تا از این جفت رنگ مکمل، طرحی شیک و خوش سلیقه ایجاد کنند. طلایی بهترین رنگ برجسته برای استفاده با بنفش است. رنگ های زرد آن به زیبایی با هر سایه ای از بنفش تضاد دارد، در حالی که روکش درخشان آن عنصر عظمت دیگری را به طراحی اضافه می کند.

Untitled 14 1 مبل تختخواب شو درک چرخه رنگ و نحوه عملکرد آن، کلید ایجاد یک طرح رنگ عالی است. ترکیب رنگ های مختلف زیادی برای انتخاب وجود دارد، اما در این مقاله، ما بر روی نحوه تزئین خانه خود با استفاده از رنگ های مکمل تمرکز می کنیم.

ساخت رنگ های مکمل برای شما

استفاده از رنگ های مکمل یک راه عالی برای ایجاد یک فضای داخلی پر جنب و جوش است که سرشار از زندگی و شخصیت است. تا زمانی که یک طرح رنگی ایجاد نکرده اید که عاشق آن شوید، از آزمایش با رنگ ها، تن ها و سایه های مختلف هر رنگ نترسید.

به یاد داشته باشید، به جای انجام یک تقسیم 50/50، عاقلانه است که یک رنگ را به عنوان رنگ غالب خود انتخاب کنید و از رنگ مکمل آن به عنوان لهجه استفاده کنید. این به شما این امکان را می دهد که از رنگ تاکیدی برای برجسته کردن مناطق مختلف اتاق که می خواهید توجه را به آن ها جلب کنید، استفاده کنید و نقاط کانونی را در جایی که می خواهید ایجاد کنید.

اگر نمی‌خواهید رنگ بیش از حد شما را غرق کند، با یک پالت خنثی شروع کنید و رنگ‌های مکمل انتخابی خود را به عنوان لهجه اضافه کنید. این همچنان بدون اینکه شما را تحت تاثیر قرار دهد، جلوه ای چشمگیر به شما می دهد.

اگر از خواندن این مطلب لذت یردید حتما به بلاگ خبری آرا سوفا سر بزنید، آنجا پر از مطالب مفید در رابطه با حوزه دکوراسیون برای شما قرار داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *