بوجود آمدن لکه ها بسیار امری عادی وتقریباً اجتناب ناپذیراست. آنها معمولاً به خوبی قابل مشاهده هستند و شما می خواهید آنها را به درستی تمیز کنید. همیشه برای همه لکه ها یک روش یکسان وجود ندارد ویک رویکرد اشتباه می تواند لکه را بدتر کند.مثلا پاک کردن لکه از روی پیراهن با پاک کردن لکه از روی مبلمان کاملا متفاوت است. در این مقاله ، ما به بررسی لکه های روکش داخلی و نحوه تمیز کردن آنها می پردازیم.

لکه های معمولی

قهوه، الکل، آب میوه، آب نبات، نوشابه ها، مداد رنگی، بستنی، جوهر از انواع لکه هایی هستند که ما همیشه با آن ها سر و کار داریم. علم اینکه بدانید چه نوع لکه ای دارید برای پاک کردن موفقیت آمیز آن ضروری است. خوشبختانه بیشتر لکه ها به چند روش اساسی از محصولاتی که معمولا در دسترس و مورد استفاده همه هستند تمیز و از بین میرود.

دستورالعمل های مشترک:

موارد احتیاط یک توصیه کلی برای قبل از ایجاد لکه است،مبل را تمیز نگه دارید.استفاده از جاروبرقی ساده ترین راه برای کاهش آلودگی است که می تواند ناحیه ای را پس از ریختن خوراکی و یا آلوگی های خشک مثل (چیپس،پفک،و…) تمیزکند. یاهرگونه شکاف یا فرورفتگی و برآمدگی های مبل و پارچه را که محل جمع شدن خاک  است را کاملاً تمیز کند. از پیوست تودوزی وکیوم خود برای رفتن به عمق استفاده کنید. موهای حیوان خانگی را که ممکن است پس از جارو برقی باقی مانده بردارید. تا جایی که ممکن است موها را مسواک بزنید و از مبل جدا کنید، تا دربافت پارچه قرار نگیرد.

ابتدا چه کاری باید انجام دهیم

اولین قدم این است زمان حساس برای از بین بردن لکه ها را از دست ندهیم،  اقدام برای پاک کردن و از بین بردن لکه ها همان لحظات اول افتادن آن لکه است. پاک کردن سریع یک لکه، بهترین فرصت را برای ترمیم آسان و کامل فراهم می کند.
پاک کردن انواع لکه ها

پاک کردن انواع لکه ها

هنگام لکه گیری اولیه، لکه را بدون مالش و مسواک فشار دهید. از لبه بیرونی به سمت داخل حرکت کنید تا فشار بروی پارچه را به حداقل برسانید. هشدار:همیشه قبل از تمیز کردن، پارچه را ازپیش آزمایش کنید. محلول خود را روی محلی که با ماده مشابه لکه قابل مشاهده نیست امتحان کنید تا مطمئن شوید رنگ پارچه تغییر نمی کند یا آسیب دیگری ایجاد نمی کند.

لکه غذا و نوشیدنی

رایج ترین لکه روی تودوزی و یکی از ساده ترین راه ها برای از بین بردن آن این است که، درابتدا لکه های به جا مانده از موادغذایی را بردارید،اکثرا جای لک غذا و نوشیدنی با آب و صابون ساده ازبین می رود. نکته حرفه ای: محلول یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی مخلوط شده با دو فنجان آب معمولاً برای ازبین بردن لکه ها فوق العاده است. هشدار: آب گرم به شل شدن و از بین بردن برخی از لکه های غذایی کمک می کند، اما لبنیات غذاهای غنی از پروتئین هستند که در آب گرم لخته می شوند و به طور بالقوه لکه را تیره می کنند. از آب خنک استفاده کنید و برای لکه های لبنیات وهرلکه خشک شده ای که ریشه آن را نمی دانید استفاده کنید. غوطه ور شدن لکه غذا  و نوشیدنی با مواد شوینده آنزیمی می تواند شگفت انگیز باشد، زیرا به شل شدن و آزاد شدن ذرات غذا کمک می کند. بدترین کاری که می توانید برای این لکه ها انجام دهید این است که آنها را با گرما خشک کنید، این باعث می شود که لکه برای مدت طولانی تری روی بافت پارچه تثبیت شود.

لکه روغن وانواع آن 

این لکه های تیره به خودی خود از بین نمی روند، اگر بدون لکه بری باقی بمانند کثیفی را به خود جلب می کنند و با گذشت زمان تیره تر می شوند اگربه عمق پارچه نفوذ کرده باشد، خیساندن روغن اولین کار است اگر نمی خواهید پخش شود باید برای پاک کردن و تمیز کردن از خارج به داخل دستمال بکشید. نکته حرفه ای: استراتژی برای از بین بردن یک لکه روغنی، بیرون کشیدن هرچه بیشتر روغن است مقداری جوش شیرین یا نشاسته ذرت داشته باشید، سپس آن را به آرامی روی سطح روغن بمالید. 15 دقیقه صبر کنید. جوش شیرین یا نشاسته را جاروبرقی کرده و با کمی الکل روی محلول را پاک کنید. محل را با یک حوله مرطوب خشک کنید و این کار را تکرار کنید تا لکه از بین برود. همچنین می توانید از ظرف صابون استفاده کنید و آن را با مسواک قدیمی به آرامی مالش دهید. آن را خشک کنیدو آنقدر این کار را تکرار کنید تا لکه تمیز شود.
راه پاک کردن لکه روغن

راه پاک کردن لکه روغن روی پارچه مبلی در سایت آرا سوفا

لکه شربت ها و میوه هایی مانند (توت)

این غذاهای خوشمزه لکه های عمیق تری را که می توانند به جا گذارند و اسیدیته بودنشان آنها را کمی منحصر به فرد می کند. شما سعی می کنید این لکه ها را پاک کنید و صابون بزنید. در عوض، سرکه سفید ماده جادویی است که در لکه بری بهترشما را به نتیجه دلخواهتان میرساند. چند روش درمانی خوب برای این لکه های زنده وجود دارد. نکته حرفه ای: اگر مقداری آب گازدار دارید آن را روی لکه بپاشید و با پارچه محل لک شده را به آرامی خشک کنید. برای لکه های نوشیدنی، اگر موارد فوق به درد شما نمی خورد، سعی کنید یک قاشق چای خوری صابون لباس و یک قاشق غذاخوری سرکه(سفید) را با 2 فنجان آب سرد مخلوط کنید. لکه را مرطوب کنید، بگذارید یک لحظه بماند و آن را با حوله خشک کنید. این کار را در صورت نیاز تکرار کنید، و با آب بشویید تا لکه پاک شود. برای انواع توت ها و سایر لکه های میوه، یک و نیم قاشق غذاخوری سرکه سفید را با یک سوم فنجان الکل مالش دهنده مخلوط کرده و روی لکه بپاشید. محل را خشک کنید و در صورت لزوم تکرار کنید.
راه پاک سازی انواع شربت ها از روی پارچه مبلی

راه پاک سازی انواع شربت ها از روی پارچه مبلی

از تجربه دیگران و متخصصان کمک بگیرید

شما باید محدودیت های خود را بدانید. برخی از پارچه های رنگ شده یا سفارشی مانند کالاهای آنتیک به توجه ویژه ای نیاز دارند. اگر مورد بسیار با ارزشی دارید، لطفاً برای تمیز کردن آن به دنبال تجربه یک متخصص باشید. پارچه خود را خوب بشناسید برای مکان های مختلف پارچه های متنوعی استفاده می شود، نوع ماده رنگ آمیزی شده موثرترین راه لکه بری را تعیین می کند.

از بین بردن لکه های آب نبات

این نوع لکه ها یک تهدید جدی برای بافت پارچه هستند بنابراین چند نکته  وجود دارد. شروع کنید و تا آنجا که ممکن است به آرامی  لکه را برداشته و در صورت لزوم از پشت چاقو به آرامی استفاده کنید. سعی نکنید آب نبات خشک شده را با کمک  قسمت دنده دار چاقو پاک کنید، زیرا این امر می تواند به پارچه آسیب برساند.
راه پاک کردن آبنبات ها از پارچه مبلی

راه پاک کردن آبنبات ها از پارچه مبلی

از بین بردن لکه های قهوه از روکش مبلمان

لکه های قهوه می توانند چند چرخه طول بکشد تا کاملاً پاک شود، محلول عمومی صابون را با استفاده از آب خنک مخلوط کنید و جای آن لکه را خیس کرده و با حوله تمیز پاک کنید. برای شستشوی محل، از آب ساده استفاده کنید. به جای آن می توانید از حلال خشک شونده استفاده کنید. لکه را با حلال مرطوب کرده و خشک کنید.
راه پاک کردن لکه ی قهوه روی پارچه مبلی

راه پاک کردن لکه ی قهوه روی پارچه مبلی

نحوه تمیز کردن لکه های مداد شعمی از روکش مبلمان

این لکه ها دارای یک جز مومی هستند که آب صابون را از بین می برد، پس اسلحه های بزرگتری مورد نیاز است. از حلال خشک، برای تمیز کردن لکه ها با پاک کننده های قوی تربرای پاک کردن لکه های مداد شمعی بدون آسیب رساندن به پارچه، کار را شروع کنید. اگر موم نرم است، آن را با یک مکعب یخ پیچیده شده در یک کیسه پلاستیکی سفت کنید. لکه را با حلال اسفنج و با یک حوله تمیز جاذب پاک کنید.
از بین بردن لکه مداد شعمی روی پارچه مبلی

از بین بردن لکه مداد شعمی روی پارچه مبلی

نحوه تمیز کردن لکه های قلم از روکش مبلمان

این لکه های مقاوم چیزی فراتر از آب و صابون نیاز دارند. اگر با جوهر سیاه یا آبی سر و کار دارید، محلول های خود را کنار بگذارید و مقداری حلال تمیز کننده خشک بگیرید. محل را خیس کرده و آن را خشک کنید و این کار را تکرار کنید تا زمانی که لکه برطرف شود.
از بین بردن لکه جوهر روی پارچه مبلی

از بین بردن لکه جوهر روی پارچه مبلی

نحوه از بین بردن لکه های بستنی

همه ما برای خوردن بستنی استرس داریم و معمولا برای بستنی خوردن اطرافیانمان فریاد می کشیم که همه جاکثیف کردند یا مراقب باشند از بستنی آب شده شان روی مبلمان نریزد. با این وجود این یکی ازلکه های است که پاکسازی های آن آسان تر است شما می توانید کار را با آب و صابون انجام دهید، فقط مطمئن شوید که آب خنک است. اگر خیلی تمایل دارید، بستنی با حلال خشک تمیز کننده نیز تمیز می شود.
ازبین بردن لکه بستنی روی پارچه مبلی

ازبین بردن لکه بستنی روی پارچه مبلی

نحوه از بین بردن لکه های مواد آرایشی

این لکه با رویکرد ترکیبی بهتر عمل می کند. ابتدا خیساندن محل را در محلول با یک دوم قاشق چای خوری صابون مایع و یک قاشق غذاخوری سرکه سفید مخلوط شده در یک چهارم آب گرم شروع کنید. 15 دقیقه صبر کنید و بشویید. این کار را تا زمانی که لکه پاک شود، بین چرخه های زمانی منظم انجام دهید و خشک کنید. الکل را روی لکه قرار دهید و از مرکز خارج شوید. اگر لکه هنوز قابل مشاهده است، محل را با محلول ساخته شده از یک چهارم آب گرم و یک قاشق غذاخوری پیشواک آنزیمی مرطوب کنید و در پایان با آب ساده بشویید.
از بین بردن لکه های آرایشی روی پارچه مبلی

از بین بردن لکه های آرایشی روی پارچه مبلی

نحوه از بین بردن لکه شیر

این لکه را می توان با محلول عمومی صابون تمیز کرد، فقط به یاد داشته باشید که از آب سرد استفاده کنید. بعد از تمیز شدن لکه، یک چرخه اضافی از خیس شدن و لکه گیری را انجام دهید تا مطمئن شویدلکه کاملا پاک شده است. هشدار آب گرم یا بسیار گرم می تواند پروتئین های شیر را سوزانده و با تاریک شدن و ایجاد لکه، اوضاع را بدتر کند.
پاک کردن لکه شبر از روی پارچه مبلی

پاک کردن لکه شیر از روی پارچه مبلی

نحوه پاک کردن لکه کره بادام زمینی 

این یک لکه ای است که حتما لج شما را در می آورد این لکه، یک لکه با دوام است، زیرا در آن روغن وجود دارد. این کار را با پاشیدن محلول نشاسته ذرت یا جوش شیرین شروع کنید تا روغن خیس بخورد. پس از 15 دقیقه آن را وکیوم کرده و با استفاده از محلول خشک شونده پیگیری کنیدتا کاملا لکه برطرف شود.
پاک کردن جای لکه کره بادام زمینی

پاک کردن جای لکه کره بادام زمینی

نحوه پاک سازی لکه های محصولات گوجه فرنگی

آب گوجه فرنگی، سس اسپاگتی، این نام ها باعث ایجاد ترس میشود به خصوص اگر در خانه کودکان نو پا داشته باشیم، اما خوشبختانه لکه های روشن و نگران کننده غذاهایی در پایه گوجه فرنگی از آنچه که هستند بدتر به نظرمی رسند. آنها با آب و صابون  و چند ترفند دیگر  تمیز می شوند. ابتدا تا آنجا که ممکن است مواد را روی لکه قرار دهید تا لکه ها را پاک کنید. لکه را فشار ندهید و مالش ندهید، فقط قطعات قابل جدا شدن را با پشت چاقوی که تیز نباشد انتخاب کنید تا به پارچه آسیب نرسد. به عنوان یک پیش درمانی اختیاری برای از بین بردن لکه – و گاهی اوقات به طور کامل برای از بین بردن آن، می توانید ناحیه را با آب لیمو کمی خیس کرده و اجازه دهید 15 دقیقه خیس بخورد. اگر لکه روی پارچه سفید یا رنگی است، می توانید از سرکه سفید استفاده کنید. با یک تمیز کردن کلی آب و صابون ادامه دهید و اجازه دهید منطقه به دور از گرما یا نور مستقیم خورشید خشک شود.
پاک کردن جای لک رب گوجه

پاک کردن جای لک رب گوجه

نتیجه :لکه های پارچه مبلمان چالش هایی به وجود می آورند. آنها اغلب در یک مکان ناجور یا منطقه ای که کاملا در دید رس هستند قرار دارند ،اما حوادث رخ می دهد. ما هنوز نمی توانیم از لکه ها جلوگیری کنیم اما در پاک سازی آنها نباید سهل انگاری کنیم و آنها را به دست فراموشی بسپاریم. شناخت نوع پارچه مبلی اهمیت زیادی در پاک سازی لکه ها دارد. نگذارید لکه ها نشت پیدا کنند، پارچه های مبلمان خود را بررسی کنید و به بهترین روش های تمیز کردن مراجعه کنید. همیشه این را به خاطر داشته باشی تا لکه ها تازه هستند برای پاک کردن و تمیز کردن آنها اقدام کنید معمولا لکه ها پس از کهنه شدن پاک کردنشان هم مشکل تر و لکه ها دوام بیشتری را پیدا میکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *