چیدمان خانه یک هنر است که باید با علم به اصول دکوراسیون منزل انجام شود. برای استفاده بهینه از فضاها، قوانین چیدمان منزل وجود دارند که رعایت آن‌ها علاوه‌ بر ایجاد جذابیت، آرامش، راحتی، زیبایی را هم به اعضا خانواده می‌بخشد. ازاین ‌رو، برای دکور خانه به زیباترین و کاربردی‌ترین حالت ممکن به بررسی ۱۰ مورد از اصلی‌ترین قوانین چیدمان منزل پرداختیم. با مطالعه این مقاله که ۱۰ مورد از اصلی ترین قوانین اصول چیدمان را بیان میکند و شما را از اشتباهات دکوراسیون خانه خود آگاه میکند و با تغییر آن‌ها براساس قوانین چیدمان فضایی بهتر و لذت‌بخش‌تر برای زندگی ایجاد کنید.
اصلی‌ترین قوانین چیدمان منزل

برای هر فضا حد و مرز تعیین کنید

ایجاد حد و مرز برای هر فضا از قوانین چیدمان منزل است که باعث جلوگیری از به‌هم‌ریختگی ظاهری و هماهنگی مناسب ابعاد و اندازه اثاثیه‌ها به بهترین شکل ممکن با محیط خواهد شد. به‌عنوان مثال اگر آشپزخانه مرزی نداشته باشد، ممکن است وسایل آشپزخانه را حتی روی مبل‌ها و میز ناهارخوری مشاهده کنید. با ایجاد مرز به کمک کابینت‌ها، متریال کف متفاوت و هر راهکار دیگر، ذهن شما محدوده‌ای برای آن محیط متصور خواهد شد و تا حد امکان وسایل مربوط به آشپزخانه را در بخش‌های دیگر خانه وارد نخواهید کرد.

از سوی دیگر هر خانه‌ای نیاز به مرکز یا نقطه کانونی جذاب و هیجان‌انگیز دارد. مرکز توجه ممکن است با یک مجسمه دکوراتیو با اندازه غیرمتعارف یا هر المان دیگری ایجاد شود. همچنین این نقطه کانونی را می‌توان با فرش یا تم رنگی بسیار جذاب ایجاد کرد. هدف از این مرکز توجه ایجاد حس مثبت است و محل‌های تجمع مانند هال و پذیرایی بهترین گزینه برای ایجاد این فضا خواهند بود. به‌عنوان مثال با خرید میز تلویزیون به رنگ مکمل دکوراسیون خانه می‌توانید علاوه‌بر مشخص کردن مرز نشیمن، مرکز توجه یا نقطه کانونی جذابی ایجاد کنید.

ترکیب اشکال هندسی مختلف در چیدمان منزل

یکی از اصول مهم در طراحی داخلی منزل یا فضاهای دیگر، استفاده از اشکال هندسی مختلف است. با ترکیب اشکال هندسی متفاوت می‌توان ابعاد و طرح هر فضا را جذاب‌تر و هنرمندانه‌تر کرد. به‌طور مثال، با استفاده از یک میز یا فرش گرد در اتاق مستطیلی، زاویه‌ها نرم‌تر احساس خواهند شد و همچنین حس حرکت و جریان به فضا اضافه می‌شود.

برای ترکیب اشکال هندسی باید پلان فضای مورد‌نظر را در ذهن تصور کنید و اشکال هندسی مختلف را طبق سلیقه خود کنار هم قرار دهید. سپس اثاثیه را براساس اشکال هندسی انتخاب کنید. ازاین‌رو می‌توانید با هزینه کمی به‌منظور تغییر دکوراسیون، پلان ذهنی خود را اجرا کنید.

home decoration04 WhR مبل تختخواب شو ایجاد حد و مرز برای هر فضا از قوانین چیدمان منزل است که باعث جلوگیری از به‌هم‌ریختگی ظاهری و هماهنگی مناسب ابعاد و اندازه اثاثیه‌ها به بهترین شکل ممکن با محیط خواهد شد. به‌عنوان مثال اگر آشپزخانه مرزی نداشته باشد، ممکن است وسایل آشپزخانه را حتی روی مبل‌ها و میز ناهارخوری مشاهده کنید. با ایجاد مرز به کمک کابینت‌ها، متریال کف متفاوت و هر راهکار دیگر، ذهن شما محدوده‌ای برای آن محیط متصور خواهد شد و تا حد امکان وسایل مربوط به آشپزخانه را در بخش‌های دیگر خانه وارد نخواهید کرد.

فضای خالی بین مبل‌ها و دیوارها در نظر بگیرید

بسیاری از افراد تصور می‌کنند باید همه فضاها را در چیدمان منزل با اثاثیه پر کرد. درصورتی‌که فضاهای خالی بین لوازم از مهم‌ترین قوانین چیدمان منزل است که باعث احساس آرامش و حرکت آزادانه در خانه خواهد شد. به‌خصوص اگر سبک دکوراسیون منزل از نظر رنگی و نوع چیدمان ماکسیمال باشد، با ایجاد فضاهای خالی نقاطی را برای استراحت چشم ایجاد خواهید کرد.

به‌طور مثال در صورت خرید کتابخانه به‌ اندازه یک دیوار پذیرایی، حتما تا حدود ۲ متر از فضا جلو آن را خالی بگذارید. همچنین برای ایجاد فضاهای خالی، مبل‌ها را به دیوار نچسبانید؛ این مورد یکی از اشتباهات رایج در چیدمان منزل است. با ایجاد فاصله بین مبلمان و دیوارها، پویایی بسیاری در فضا ایجاد خواهید کرد.

در نصب دیوارکوب‌ها و تابلوها خلاقیت به خرج دهید

دیوارکوب‌ها و تابلوها مانند جادویی در تغییر دکوراسیون منزل عمل خواهند کرد. انتخاب دیوارکوب‌ها و تابلوها باید با دقت بالایی و براساس دکوراسیون خانه انجام شود تا تاثیر مثبتی در دکوراسیون منزل داشته باشد. از تابلو منظره‌های طبیعی تا طرح‌های هنری مدرن، همه جلوه‌ای مختصر از سلیقه شما را ارائه می‌دهند و به‌عنوان مکملی در طراحی داخلی محسوب می‌شوند.

برای استفاده از تابلو می‌توانید یک دیوارکوب بزرگ را برای یک دیوار در نظر بگیرید یا چند تابلو کوچک را با ترکیب‌بندی اصولی روی دیوار نصب کنید. تزیین دیوار با تابلو‌های کوچک اغلب در سبک‌های ماکسیمال و کلاسیک استفاده می‌شود. همچنین برای دکور اتاق می‌توان دیوار پشت میز تحریر یا میز کامپیوتر مدرن که معمولا ساده هستند را با نصب تابلوهای کوچک و بزرگ دکور کرد.

استفاده از گیاهان در طراحی و چیدمان منزل

استفاده از گیاهان طبیعی در طراحی داخلی از قوانین چیدمان منزل محسوب می‌شود و حس مثبتی را در خانه به‌وجود می‌آورد. گیاهان یکی از زیباترین وسایل تزیینی هستند که به طراحی داخلی منزل، اصطلاحاً روح می‌بخشند. در فنگ شویی خانه، گیاهان احساس آرامش را به خانه اضافه خواهند کرد و بهتری محل برای قرارگیری آن‌ها کنار پنجره‌ خواهد بود.

home decoration05 jHg مبل تختخواب شو ایجاد حد و مرز برای هر فضا از قوانین چیدمان منزل است که باعث جلوگیری از به‌هم‌ریختگی ظاهری و هماهنگی مناسب ابعاد و اندازه اثاثیه‌ها به بهترین شکل ممکن با محیط خواهد شد. به‌عنوان مثال اگر آشپزخانه مرزی نداشته باشد، ممکن است وسایل آشپزخانه را حتی روی مبل‌ها و میز ناهارخوری مشاهده کنید. با ایجاد مرز به کمک کابینت‌ها، متریال کف متفاوت و هر راهکار دیگر، ذهن شما محدوده‌ای برای آن محیط متصور خواهد شد و تا حد امکان وسایل مربوط به آشپزخانه را در بخش‌های دیگر خانه وارد نخواهید کرد.

مشخص کردن حس‌ و حال فضاهای منزل با نورپردازی

یکی از موثرترین قوانین چیدمان منزل، نورپردازی مناسب در فضاهای مختلف است که تاثیر بسیاری روی احساسات ما خواهد داشت. فضای روشن و نورانی احساس شادابی را منتقل خواهد کرد و فضای کم‌نور و تاریک احساس آرامش و رمانتیک می‌دهد؛ بنابراین، در چیدمان منزل باید به نورپردازی با‌توجه‌به کاربری فضا اهمیت دهید.

ترکیب رنگی منحصربه‌فردی برای هر فضا انتخاب کنید

رنگ‌ها در طراحی داخلی خانه تاثیر بسیاری بر القا حس‌وحال و ایجاد آثار مثبت و منفی دارند. انتخاب رنگ‌های مناسب برای هر بخش از خانه و همخوانی آن‌ها در فضاهای مختلف، جلوه‌ای منحصربه‌فرد و هماهنگ به خانه می‌بخشند. به‌عنوان مثال، انتخاب رنگ‌های آرام و ملایم برای اتاق خواب و رنگ‌های روشن و پرانرژی برای فضاهای زندگی مانند هال و پذیرایی بسیار مناسب خواهد بود.

دگرگونی دکور خانه با فرش

برای هر سبک دکوراسیونی فرش مناسب در بازار وجود خواهد دارد. فرش‌ها از عوامل تاثیرگذار برای القای حس سردی و گرمی خواهند بود. از فرش‌های زیر میز ناهارخوری تا فرش‌های بزرگ اتاق نشیمن، هر یک جلوه‌ منحصربه‌فردی به فضا می‌دهند. همچنین از فرش‌ها می‌توان به‌عنوان المانی برای مرزبندی بخش‌های مختلف خانه استفاده کرد.

انتخاب دقیق و هوشمندانه‌ از فرش، نقش تعیین کننده‌ای در دکوراسیون داخلی خانه دارد. در استفاده از فرش‌های جلو مبلی بهتر است که حداقل به اندازه ۶۰ تا ۷۰ سانتی‌متر از هر لبه فرش را زیر مبل قرار دهید. البته این نوع چیدمان برای خانه‌هایی مناسب خواهد بود که فضای کافی بین فرش و دیوارها برای رفت‌وآمد باقی بماند. برای خانه‌های کوچک مقدار کمتری از فرش را زیر مبل قرار دهید و سعی کنید آن‌ها را به دیوار نچسبانید.

یک سبک را برای چیدمان انتخاب کنید

برای آغاز طراحی خانه ابتدا یک سبک دکوراسیون را برای چیدمان انتخاب کنید و سپس باتوجه‌به ویژگی‌های آن سبک لوازم خانه و نوع چیدمان آن‌ها را مشخص کنید. این کار باعث ایجاد هماهنگی در همه بخش‌های خانه می‌شود. توجه داشته باشید رنگبندی منزل را با هماهنگی سبک دکوراسیون اشتباه نگیرید.

اصلی‌ترین قوانین چیدمان منزل

به‌طور مثال اگر سبک مینیمال را برای چیدمان منزل خود انتخاب می‌کنید، رنگ‌های مورد استفاده در نشیمن می‌توانند طوسی و کرم باشند؛ درصورتی‌که می‌توانید رنگ غالب آشپزخانه خود را آبی انتخاب کنید. به‌طورکلی، انتخاب یک سبک مشخص برای چیدمان منزل کمک می‌کند تا همه عناصر داخلی به‌صورت یکپارچه در کنار هم دیده شوند.

توجه‌به متریال‌ها در بخش‌های مختلف خانه

از چوب، فلز، شیشه و مصالح دیگر در اثاثیه‌ها و تزئینات استفاده کنید تا فضاهای بی‌نظیر و جذابی خلق کنید. با استفاده از رنگ‌ها می‌توانید همخوانی متریال‌های مختلف را افزایش دهید. به‌طور مثال، مبلمان مدرن با بدنه فلزی، قالی پشمی در رنگ‌هایی گرم، آباژور با بدنه مسی و میز کنسول چوبی، نمونه‌ای از ترکیب‌های جذاب و بی‌نظیر است. توجه‌ داشته باشید استفاده از متریال‌های مختلف در کف، دیوارها و اثاثیه برای طراحی داخلی منزل اگر اصولی و درست نباشد باعث از بین رفتن جذابیت فضا و شلوغی آن خواهد شد.

دکوراسیون اصولی با رعایت قوانین چیدمان منزل و استفاده از اثاثیه با‌کیفیت

در این مقاله به بررسی ۱۰ مورد از اصلی‌ترین قوانین چیدمان منزل پرداختیم که شامل تعیین مرزها، استفاده از اشکال هندسی مختلف، در نظر گرفتن فضای خالی، خلاقیت در چیدمان دیوارکوب‌ها، اهمیت گیاهان، نورپردازی، ترکیب رنگ‌ها، استفاده از فرش، انتخاب یک سبک و استفاده از متریال‌های مختلف می‌شود. با رعایت این قوانین می‌توانید فضاهای خانه خود را به شکلی زیبا، آرامش‌بخش و کارآمد طراحی کنید.

1 نظر در “۱۰ مورد از اصلی ترین قوانین اصول چیدمان

  1. کریمی گفت:

    مفید بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *