سبک کلاسیک، اواسط قرن پنجم طبق قواعد و اصول اولیه معماری رم و یونان باستان شکل گرفت و پس از شروع دوره رنسانس توانست الهام ‌بخش سایر سبک‌ها شود. در واقع این سبک قدیمی، مادر بسیاری از سبک‌های جدید، به‌خصوص سبک نئوکلاسیک، محسوب می‌شود.از ویژگی‌های بارز سبک کلاسیک می‌توان به استفاده از اِلمان‌ها و الگوهای مجلل و پیچیده، وجود انواع نماهای رومی، تاکید روی نظم و تقارن و استفاده از رنگ‌های لطیف و گرم اشاره کرد. اغلب طراحان داخلی معتقد هستند که ظاهر بااصالت، مجلل و سنتی دکوراسیون داخلی سبک کلاسیک، یادآور کاخ‌های باشکوه تاریخی و خانه‌های اشرافی قدیمی است و تاحدی منجر به القای آرامش و راحتی در مخاطبان می‌شود.

۱۰ مورد از اصلی ترین قوانین اصول چیدمان

اگر احساس می‌کنید که سلایق و تفکرات شما با ظاهر ساده سبک‌های مدرن و مینیمال تناسب ندارند و دوست دارید فضای اطراف شما خیلی لاکچری و مجلل به نظر برسد، پیشنهاد می‌کنیم از همان ابتدا به‌سراغ طراحی داخلی به سبک کلاسیک یا حتی نئوکلاسیک بروید.

دکوراسیون سبک کلاسیک چیست؟

دکوراسیون داخلی سبک کلاسیک

البته لازم است به این نکته توجه کنید که اجرای دکوراسیون داخلی منزل به سبک کلاسیک کمی پرهزینه است و نیاز به تجهیزات و متریال خاص مانند انواع روکش سنگی، پارچه‌های مخمل، تابلو فرش، فرش دست بافت و غیره برای تزئین دارد. در ادامه به جزئیات بیشتری از ویژگی‌ها و قوانین دکوراسیون داخلی سبک کلاسیک اشاره خواهیم کرد.

مهمترین قوانین دکوراسیون داخلی سبک کلاسیک

پیشنهاد می‌کنیم قبل از اینکه با ویژگی‌های دکوراسیون داخلی منزل سبک کلاسیک آشنا شوید، به قوانین و اصول طراحی داخلی کلاسیک توجه کنید. اساسا نحوه دکوراسیون داخلی سبک کلاسیک بر پنج اصل استوار است که در ادامه به جزئیات هرکدام اشاره خواهیم کرد.

دکوراسیون به سبک کلاسیک

نظم

در سبک کلاسیک، رعایت نظم همیشه در اولویت است. چراکه برای طراحی آن باید از وسایل و المان‌های بسیاری استفاده کرد و در صورت عدم رعایت نظم، چیزی جز شلوغی باقی نمی‌ماند.
از نظر طراحان داخلی، استفاده از دکوراسیون داخلی منزل سبک کلاسیک باعث افزایش پایداری و استقامت فضا می‌شود. زیرا در حین طراحی آن تعادل و رعایت فاصله اصولی میان اجزا احساس می‌شود. اگر شخصیت دقیق و منظمی دارید، احتمالا استفاده از دکوراسیون داخلی سبک کلاسیک، گزینه مطلوبی برای شما باشد.

دکوراسیون به سبک کلاسیک

دکوراسیون به سبک کلاسیک

تقارن

علاوه‌بر نظم، سبک کلاسیک به رعایت تقارن در چینش وسایل، تزیینات دیوار، طراحی نقوش و حکاکی روی مبلمان و سرویس خواب نیز توجه ویژه‌ای دارد. زیرا مشخص شده است که این کار حس خوبی به ساکنین و حتی مهمانان منتقل می‌کند. اگر دقت کنید، در این سبک وسایل تزئینی مانند مجسمه‌ها و مبلمان به‌صورت جفت و قرینه رو‌به‌رو هم قرار می‌گیرند.

دکوراسیون به سبک کلاسیک

نورپردازی ویژه

برای نورپردازی فضا دکوراسیون داخلی سبک کلاسیک، باید از نور طبیعی استفاده کرد. به‌همین‌دلیل، از پنجره‌های بزرگ و پرده‌های روشن و نازک استفاده می‌شود. البته در کنار آن، به وجود لوسترهای بزرگ و مجلل کریستالی، چراغ‌های رومیزی، حباب‌های شیشه‌ای لاکچری و سایر انواع منابع نور مصنوعی برای گرم‎تر جلوه دادن فضا نیز توجه می‌شود.

استفاده از متریال‌های خاص

احتمالا تا الان متوجه شده‌اید که وسایل و تجهیزات مورد استفاده برای طراحی دکوراسیون داخلی سبک کلاسیک، ارزان‌قیمت نیستند. چراکه اغلب آنها ظاهر قدیمی و عتیقه دارند و از متریال‌های طبیعی مانند چوب و سنگ برای ساخت آنها استفاده می‌شود.

کلاسیک 5 مبل تختخواب شو سبک کلاسیک، اواسط قرن پنجم طبق قواعد و اصول اولیه معماری رم و یونان باستان شکل گرفت و پس از شروع دوره رنسانس توانست الهام ‌بخش سایر سبک‌ها شود. در واقع این سبک قدیمی، مادر بسیاری از سبک‌های جدید، به‌خصوص سبک نئوکلاسیک، محسوب می‌شود.از ویژگی‌های بارز سبک کلاسیک می‌توان به استفاده از اِلمان‌ها و الگوهای مجلل و پیچیده، وجود انواع نماهای رومی، تاکید روی نظم و تقارن و استفاده از رنگ‌های لطیف و گرم اشاره کرد. اغلب طراحان داخلی معتقد هستند که ظاهر بااصالت، مجلل و سنتی دکوراسیون داخلی سبک کلاسیک، یادآور کاخ‌های باشکوه تاریخی و خانه‌های اشرافی قدیمی است و تاحدی منجر به القای آرامش و راحتی در مخاطبان می‌شود.
به عنوان مثال، برای ساخت مبلمان از چوب طبیعی گردو و افرا، برای زیباسازی دیوارها و ستون‌ها از گچ‌بری‌های سنتی و قدیمی و برای روکش کف از سنگ‌های گران‌قیمتی مانند سنگ مرمر استفاده می‌شود.

توجه به نقطه کانونی

نقطه کانونی یا همان نقطه تاکید، در واقع همان فضایی است که از بدو ورود به منزل توجه شما را به خود جلب می‌کند. از نظر طراحان داخلی، این کار کمک می‌کند که فضا در چشم مخاطب شخصیت بگیرد. از مهمترین وسایلی که در پیاده‌سازی نقطه کانونی موثر هستند می‌توان به شومینه، پیانو، آینه بزرگ و تابلوهای هنری اشاره کرد.

افزایش ارتفاع سقف

یکی از مهمترین نشانه‌های سبک کلاسیک، پیاده‌سازی سقف‌های بلند برای ساختمان، استفاده از ستون‌های بلند و روکش کف با سنگ‌های براق و درجه یک است. چراکه قرار است فضا شکوه و عظمت خاصی به خود بگیرد. معمولا برای اغراق در این مسئله از گچ‌بری‌های خاص بر روی سقف و ستون‌ها نیز استفاده می‌شود. این گچ‌بری‌ها ممکن است با رنگ‌های طلایی، نقره‌ای یا بژ تزئین شوند.

جزئیات

به واقع، میزان توجه به جزئیات در دکوراسیون کلاسیک خیلی بیشتر از سبک‌های دیگر است. شما در این سبک به‌واسطه وجود اکسسوری‌های لوکس و آنتیک، قالب‌سازی‌های گچی، حکاکی‌های ظریف و روکش‌های چوبی، حس لوکس و لاکچری بودن دریافت می‌کنید. این مسئله فقط محدود به فضاهایی مانند پذیرایی یا اتاق خوب نمی‌شود، بلکه در حمام، آشپزخانه و اتاق نشیمن نیز مشاهده می‌شود.

دکوراسیون به سبک کلاسیک

به‌کارگیری وسایل مجلل و تزیینات لوکس

برخلاف سبک‌های مدرن که از حداقل وسایل و تجهیزات برای دکوراسیون استفاده می‌کنند، دکوراسیون داخلی سبک کلاسیک وابسته به حضور انواع اکسسوری دکوراتیو آنتیک و لوکس، عتیقه‌جات نایاب یا دست‌ساز، دیوارکوب، کتابخانه چوبی، میز و صندلی سلطنتی، مبلمان استیل یا چوبی منبت‌کاری شده، تابلو فرش، فرش سنتی و غیره است.

در واقع نمی‌توان یک فضای کلاسیک را بدون وجود این وسایل تصور کرد. اگر شما قصد طراحی دکوراسیون داخلی سبک کلاسیک برای منزل خود را دارید، باید ابتدا به فکر تهیه یک یا چند دست مبلمان حکاکی‌شده با طرح‌های شاهانه که اغلب دارای دسته‌ها و پشتی بلند هستند باشید. معمولا میز ناهارخوری ۸، ۱۲ یا ۲۴ نفره نیز طراحی مشابه مبلمان دارد.

۱۰ ترفند طراحی و دکوراسیون خانه، چگونه خانه را با پول کمتر، گرانتر نشان دهیم

در مرحله بعد باید به‌سراغ خرید یک فرش با بافت اصیل و سنتی، مشابه فرش‌های دست‌باف ایرانی بروید. تهیه پرده‌های بلند و عریض برای پنجره‌های بزرگ و از جنس ترمه، مخمل یا حریر گلدار نیز لازم است. بدین‌شکل، شکوه ویژه‌ای بر فضا حاکم می‌شود.

کلاسیک 8 مبل تختخواب شو سبک کلاسیک، اواسط قرن پنجم طبق قواعد و اصول اولیه معماری رم و یونان باستان شکل گرفت و پس از شروع دوره رنسانس توانست الهام ‌بخش سایر سبک‌ها شود. در واقع این سبک قدیمی، مادر بسیاری از سبک‌های جدید، به‌خصوص سبک نئوکلاسیک، محسوب می‌شود.از ویژگی‌های بارز سبک کلاسیک می‌توان به استفاده از اِلمان‌ها و الگوهای مجلل و پیچیده، وجود انواع نماهای رومی، تاکید روی نظم و تقارن و استفاده از رنگ‌های لطیف و گرم اشاره کرد. اغلب طراحان داخلی معتقد هستند که ظاهر بااصالت، مجلل و سنتی دکوراسیون داخلی سبک کلاسیک، یادآور کاخ‌های باشکوه تاریخی و خانه‌های اشرافی قدیمی است و تاحدی منجر به القای آرامش و راحتی در مخاطبان می‌شود.

معمولا روکش پارچه‌ای مبلمان و پارچه پرده‌ها طراحی راه‌‌راه، شطرنجی، اسلیمی و گل‌دار دارند و به رنگ‌های جذابی مانند طلایی، نقره‌ای، بژ، آبی کاربنی، سبز یشمی، قهوه‌ای تیره یا مشکی ظاهر می‌شوند تا جلوه‌ای سلطنتی و شاهانه بگیرند.

ازآنجایی‌که طراحان داخلی برای تهیه و سپس چینش وسایل لوکس سبک کلاسیک، از قوانین و نظم خاصی بهره می‌برند تا فضا بیش‌ازحد شلوغ نشود، بهتر است از همان ابتدا با یک طراح یا معمار داخلی حرفه‌ای مشورت کنید.

اتاق خواب کلاسیک

مهمترین جز برای طراحی یک اتاق خواب به سبک کلاسیک، تهیه سرویس خواب کلاسیک است. اصولا سایز تخت خواب و سایر اجزای سرویس خواب کلاسیک مانند میز آرایش، کمد، پاتختی و پاف کمی بزرگ‌تر است و با چوب طبیعی یا استیل ساخته می‌شوند. روی بدنه آنها نقوش حکاکی‌شده دیده می‌شود. چنین ویژگی‌هایی باعث شده‌اند که قیمت سرویس خواب کلاسیک خیلی بیشتر از سرویس خواب مدرن باشد.

وجود پرده‌های روشن، بلند و افتاده بخش دیگری از طراحی دکوراسیون داخلی سبک کلاسیک اتاق خواب است. برای چیدمان سایر وسایل مانند فرش سنتی، اکسسوری‌های لوکس و آنتیک، وسایل روشنایی و انواع دیوارکوب و آباژور، حتما به نظم و قرینه‌سازی توجه می‌شود.

دکوراسیون سبک کلاسیک چیست؟

دکوراسیون به سبک کلاسیک

اتاق کار کلاسیک

برای طراحی اتاق کار کلاسیک، لازم است ابتدا یک میز تحریر و یک کتابخانه بزرگ به سبک کلاسیک تهیه کنید. معمولا یک تا دو عدد مبلمان سلطنتی نیز در گوشه این اتاق قرار داده می‌شود. وجود یک فرش سنتی کوچک لازمه چنین فضایی است و برای حفظ آرامش آن لازم است از رنگ‌های روشن برای طراحی استفاده کنید.

آشپزخانه کلاسیک

اصولا برای دکوراسیون داخلی سبک کلاسیک آشپزخانه، از کابینت‌های ساخته‌شده با چوب طبیعی، شیرآلات با طراحی پیچیده و به رنگ طلایی یا نقره‌ای، وسایل برقی به رنگ تیره و دیوارپوش‌هایی با طراحی سنتی استفاده می‌شود. در واقع به محض وارد شدن به چنین فضایی، مجلل و لاکچری بودن دکوراسیون را حس می‌کنید.
البته از نظر برخی از طراحان داخلی، آشپزخانه کلاسیک مورد قبول همه خانواده‌ها نیست و بهتر است در این شرایط به سبک نئوکلاسیک طراحی شود.

حمام و سرویس بهداشتی کلاسیک

وجود یک وان بزرگ و شیرآلات ساخته‌شده از جنس برنج و نقره در حمام کلاسیک، یک امر رایج است. اصولا نقطه کانونی برای طراحی حمام و سرویس بهداشتی کلاسیک، آینه‌های بزرگی است که بر روی دیوار آنها تعبیه می‌شوند. معمولا کیفیت شیرآلات به حدی بالا است که اصلا قابل مقایسه با شیرآلات معمولی نیست.
برای روکش زمین و دیوارها از سنگ باکیفیت استفاده می‌شود و نورپردازی ویژه فضا جلوه خاصی به حمام و سرویس بهداشتی کلاسیک می‌دهد.

کلاسیک 9 مبل تختخواب شو سبک کلاسیک، اواسط قرن پنجم طبق قواعد و اصول اولیه معماری رم و یونان باستان شکل گرفت و پس از شروع دوره رنسانس توانست الهام ‌بخش سایر سبک‌ها شود. در واقع این سبک قدیمی، مادر بسیاری از سبک‌های جدید، به‌خصوص سبک نئوکلاسیک، محسوب می‌شود.از ویژگی‌های بارز سبک کلاسیک می‌توان به استفاده از اِلمان‌ها و الگوهای مجلل و پیچیده، وجود انواع نماهای رومی، تاکید روی نظم و تقارن و استفاده از رنگ‌های لطیف و گرم اشاره کرد. اغلب طراحان داخلی معتقد هستند که ظاهر بااصالت، مجلل و سنتی دکوراسیون داخلی سبک کلاسیک، یادآور کاخ‌های باشکوه تاریخی و خانه‌های اشرافی قدیمی است و تاحدی منجر به القای آرامش و راحتی در مخاطبان می‌شود.

اتاق نشیمن کلاسیک

اگرچه اتاق نشیمن کلاسیک ظاهر آنچنان متفاوتی نسبت به پذیرایی کلاسیک ندارد، اما معمولا از مبمان و پرده‌های ساده‌تری برای دکوراسیون آن استفاده می‌شود. این کار کمک می‌کند تا شکوه فضای پذیرایی بیشتر جلوه کند.

پذیرایی کلاسیک

برای دکوراسیون داخلی سبک کلاسیک پذیرایی لازم است علاوه‌بر توجه به تمام قوانین و اصول سبک کلاسیک، انرژی زیادی برای انتخاب وسایل آن به خرج بدهید. چراکه در اصطلاح مرکز ثقل منزل است و بخش زیادی از نگاه مخاطبین به ظاهر آن گره خورده است.
حتما در انتخاب مبلمان و میز ناهارخوری چوبی یا استیل، انواع آباژور، مجسمه و وسایل تزئینی، گلدان‌های طبیعی بزرگ، پرده روشن یا تیره، تابلو نقاشی یا تابلو فرش و غیره، به این مسئله توجه کنید که قرار است یک فضای کاملا سلطنتی و مجلل برای پذیرایی از مهمانان چینش شود.

کلاسیک 10 مبل تختخواب شو سبک کلاسیک، اواسط قرن پنجم طبق قواعد و اصول اولیه معماری رم و یونان باستان شکل گرفت و پس از شروع دوره رنسانس توانست الهام ‌بخش سایر سبک‌ها شود. در واقع این سبک قدیمی، مادر بسیاری از سبک‌های جدید، به‌خصوص سبک نئوکلاسیک، محسوب می‌شود.از ویژگی‌های بارز سبک کلاسیک می‌توان به استفاده از اِلمان‌ها و الگوهای مجلل و پیچیده، وجود انواع نماهای رومی، تاکید روی نظم و تقارن و استفاده از رنگ‌های لطیف و گرم اشاره کرد. اغلب طراحان داخلی معتقد هستند که ظاهر بااصالت، مجلل و سنتی دکوراسیون داخلی سبک کلاسیک، یادآور کاخ‌های باشکوه تاریخی و خانه‌های اشرافی قدیمی است و تاحدی منجر به القای آرامش و راحتی در مخاطبان می‌شود.

بنابراین دکوراسیون داخلی سبک کلاسیک، یک دکوراسیون منظم و مجلل و گزینه خوبی برای فضاهای بزرگ است. مطمئنا مشورت با یک معمار یا طراح داخلی، می‌تواند مانع از انتخاب‌های غلط و بهره‌مندی شما از یک دکوراسیون کلاسیک شیک و منحصربه‌فرد شود. این مسئله را دست کم نگیرید!

منبع: https://www.homestolove.com.au/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *