مینیمال (minimal) در لغت به ‌معنای حداقل است. از این رو، در سبک مینیمالیسم (به‌معنای ساده‌گرایی یا کمینه‌گرایی) برای طراحی فضا استفاده از تزیینات یا وسایل دکوری اضافی پرهیز می‌شود و اولویت با ملزومات ضروری و کاربردی زندگی است.

اولین بار در سال ۱۹۲۰، باهاوس (Bauhaus) به‌منظور طراحی یک مدرسه از سبک مینیمال استفاده کرد. پس از آن، لودویگ مایس ون در روهه (Ludwig Mies van der rohe) قوانین مینیمالیسم را در طراحی‌های خود نشان داد. این دو نفر از بنیان‌گذاران جنبش نئوپلاستیسیزم در هلند بودند و سعی در ساده‌سازی همه آثار هنری داشتند.

معرفی انواع مبل ریلکسی و مزایا و معایب آن ها

به‌مرور ساده‌گرایی سبک مینیمالیسم باعث شد که مزایای آن برای دنیای شلوغ و پرتلاطم قرن بیستم ثابت شود. جالب است بدانید که در اصل سبک مینیمال یک جنبش هنری است که علاوه‌بر معماری و طراحی داخلی، در باقی زمینه‌های هنری نیز کاربرد دارد. در ادامه به ویژگی‌های دکوراسیون داخلی سبک مینیمال خواهیم پرداخت.

دکوراسیون داخلی سبک مینیمال چیست؟ + 10 مدل مختلف

ویژگی‌های سبک دکوراسیون داخلی مینیمالیسم

اساس شکل‌گیری این سبک مدرن، بر این ایده استوار است که فرم از عملکرد پیروی می‌کند و باید با حذف چیزهای غیرضروری، فضای زیادی برای ساکنین فراهم کرد. در ادامه به ویژگی‌های دیگری از آن اشاره خواهیم کرد.

سادگی و خلوتی

ساده‌گرایی و اندک بودن تزئینات، ویژگی بارز سبك دكوراسيون مينيمال است. از نظر محققان، شلوغی دنیای امروز باعث شکل‌گیری این سبک شده است. زیرا با ساده‌گرایی، می‌توان به کاهش استرس ذهنی کمک کرد.
شما با مشاهده دکوراسیون داخلی سبک مینیمال، اثری از وسایل غیرضروری و تزئینی پیدا نمی‌کنید و هرچه موجود است، در زندگی روزمره کاربرد دارد. برخلاف سبک‌های قدیمی مانند کلاسیک، که طراح سعی می‌کرد از انواع وسایل دکوراتیو برای مجلل و باشکوه نشان دادن فضا استفاده کند.
بهتر است بدانید که سبک دکوراسیون مینیمالیستی سبک هدفمندی است و برای طراحی آن نیاز به تهیه وسایل و تجهیزات گران‌قیمت و لاکچری نیست.

استفاده از پالت رنگ‌های روشن و خنثی

معمولا رنگ‌های مورد استفاده برای دکوراسیون داخلی سبک مینیمال، خیلی روشن هستند و به‌ندرت از رنگ‌های تیره، محرک و درخشان استفاده می‌شود. زیرا قرار است فضایی ساده، دلنشین و مدرن برای طراحی عناصر کاربردی، ضروری و آرامش‌بخش ایجاد شود.

مینیمال 7 مبل تختخواب شو به‌مرور ساده‌گرایی سبک مینیمالیسم باعث شد که مزایای آن برای دنیای شلوغ و پرتلاطم قرن بیستم ثابت شود. جالب است بدانید که در اصل سبک مینیمال یک جنبش هنری است که علاوه‌بر معماری و طراحی داخلی، در باقی زمینه‌های هنری نیز کاربرد دارد. در ادامه به ویژگی‌های دکوراسیون داخلی سبک مینیمال خواهیم پرداخت.

از رایج‌ترین رنگ‌های موجود در دکوراسیون سبک مینیمال، می‌توان به سفید، خاکستری، سرمه‌ای، کرم، قهوه‌ای روشن و آبی روشن اشاره کرد. اگر قصد طراحی دکوراسیون با سبک مینیمال را دارید، حتما با یک طراح داخلی حرفه‌ای مشورت کنید. زیرا در این سبک، ایجاد هارمونی و هماهنگی بین رنگ وسایل و فضا ساده نیست و هرگونه خطا می‌تواند مانع از ایجاد فضایی کاملا یک دست و زیبا شود.
اصولا رنگ‌ها باید از طیف‌های مشخصی انتخاب شوند و جایز نیست از رنگ‌های متنوع و گرم استفاده شود. اگر هم قصد ایجاد تضاد و کنتراست بین رنگ‌ها را دارید، باید به کمک رنگ‌های خنثی این کار را انجام دهید.

نورپردازی روشن فضا

یکی از اصول مهم برای نورپردازی دکوراسیون داخلی سبک مینیمال، استفاده از نور طبیعی به‌جای نور مصنوعی است. زیرا نور طبیعی تأثیر بهتری در حفظ روحیه ساکنین دارد. البته اگر ساختار منزل کوچک و بسته باشد، می‌توان از یک لامپ تکی و پرنور در قالب یک آباژور ساده استفاده کرد.
برای نورپردازی روشن فضا به کمک نور طبیعی، لازم است پنجره‌های بیشتری در ساختمان تعبیه شود و استفاده از پرده‌های ضخیم و تیره ممنوع است.

دکوراسیون داخلی سبک مینیمال چیست؟ + 10 مدل مختلف

دکوراسیون داخلی سبک مینیمال چیست؟ + ۱۰ مدل مختلف

پوشش کف به شیوه‌ای متفاوت

برای انتخاب موکت، فرش و دیگر انواع کفپوش باید به اصول دکوراسیون به سبک مینیمال توجه کرد. زیرا پوشش‌های مینیمالیستی، دارای رنگ‌های ملایم و خنثی مانند بژ، طلایی و خاکستری و طرح‌های ساده مانند اشکال هندسی ساده هستند. از مناسب‌ترین انواع فرش و قالیچه برای طراحی دکوراسیون داخلی سبک مینیمال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فرش‌ها یا قالیچه‌هایی با الگو ساده
فرش‌ها یا قالیچه‌هایی با طرح هندسی مشخص
قالی‌های بدون الگو
موکت‌هایی بدون الگو و طرح
فرش‌هایی با زمینه یک رنگ خاص

مینیمال 4 مبل تختخواب شو به‌مرور ساده‌گرایی سبک مینیمالیسم باعث شد که مزایای آن برای دنیای شلوغ و پرتلاطم قرن بیستم ثابت شود. جالب است بدانید که در اصل سبک مینیمال یک جنبش هنری است که علاوه‌بر معماری و طراحی داخلی، در باقی زمینه‌های هنری نیز کاربرد دارد. در ادامه به ویژگی‌های دکوراسیون داخلی سبک مینیمال خواهیم پرداخت.

طراحی ساده دیوارها

برای دکوراسیون داخلی سبک مینیمال، لازم نیست دیوارها را با کاغذدیواری‌های طرح شلوغ طراحی کنید. زیرا اصل بر این است که همه چیز ساده و بی‌آلایش پیش برود. اغلب از رنگ سفید برای رنگ‌آمیزی دیوارها استفاده می‌شود و نشانه‌ای از تابلوهای بزرگ یا آثار هنری قدیمی و عتیقه روی آن مشاهده نمی‌شود.
جالب است بدانید که سبک مینیمالیستی اغلب دارای پلان‌های باز است. به این معنی که از دیوار یا حایل بین آشپزخانه، سالن نهارخوری و سالن پذیرایی استفاده نمی‌شود. این کار کمک می‌کند تا نور طبیعی بیشتری بر فضا حاکم شود، فضای خانه بزرگتر شود و تأثیر مثبتی در روحیه ساکنین مشاهده شود.

جزئیات در طراحی داخلی به سبک مینیمال

برخلاف سبک کلاسیک، توجه به جزئیات در طراحی داخلی به سبک مینیمال اهمیت زیادی ندارد. زیرا با اجرای این سبک قرار است کمک شود تا ساکنین احساس راحتی کنند و از دنیای شلوغ روزمره رهایی پیدا کنند. از سایر قوانینی که در دکوراسیون داخلی سبک مینیمال باید به آن‌ها توجه کرد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده از خطوط صاف و مستقیم
تمرکز بر سادگی شکل و فرم فضا
توجه به ایجاد تقارن برای به تعادل رسیدن اجزای دکوراسیون
ایجاد یک وحدت و یکپارچگی بین تمامی وسایل و عناصر دکوراسیون

دکوراسیون داخلی سبک مینیمال چیست؟ + 10 مدل مختلف

ویژگی های دکوراسیون سبک مینیمال

مبلمان و سرویس خواب در سبک مینیمال

اصولا مبلمان‌های طراحی‌شده به سبک مینیمال از نوع کاناپه یا مبلمان راحتی هستند، حجم بزرگی ندارند و به‌صورت تک‌رنگ با تناژ رنگی سفید، خاکستری، آبی روشن و سرمه‌ای دیده می‌شوند. برخلاف سبک‌های پیچیده‌ای مانند کلاسیک که حتما از مبلمان‌های سلطنتی ساخته‌شده از چوب طبیعی و دارای نقوش حکاکی‌شده استفاده می‌کنند.
در مورد سرویس خواب مینیمال نیز بهتر است بدانید که معمولا سایز اجزای آن، کوچکتر و ظریف‌تر از سبک‌های دیگر است. برای حفظ سادگی بیشتر، رنگ چوب آن به رنگ چوب طبیعی یا کرم روشن انتخاب می‌شود. گاهی نیز برخی از اجزای آن مانند تاج تخت یا پاتختی حذف می‌شوند و در اتاق خواب فقط یک تخت خواب، کمد ظریف و میز آرایش با طراحی ساده دیده می‌شود.

اتاق خواب مینیمال

برای دکوراسیون داخلی سبک مینیمال و طراحی اتاق خواب، لازم است علاوه‌بر تهیه یک سرویس خواب مینیمال، به اصول طراحی مینیمالیستی نیز توجه کنید که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

مینیمال 6 مبل تختخواب شو به‌مرور ساده‌گرایی سبک مینیمالیسم باعث شد که مزایای آن برای دنیای شلوغ و پرتلاطم قرن بیستم ثابت شود. جالب است بدانید که در اصل سبک مینیمال یک جنبش هنری است که علاوه‌بر معماری و طراحی داخلی، در باقی زمینه‌های هنری نیز کاربرد دارد. در ادامه به ویژگی‌های دکوراسیون داخلی سبک مینیمال خواهیم پرداخت.

فضای خالی دیوارها

اگر قرار بر این است که اتاق خواب مینیمال به جایگاهی برای حفظ آرامش شما تبدیل شود، پیشنهاد می‌کنیم تعداد محدودی از عکس‌ها یا آثار هنری را به دیوار آویزان کنید. این کار کمک می‌کند تا محیطی ساده و بدون هیاهو برای یک خواب آرام داشته باشید. در مورد رنگ دیوار نیز بهتر است از استفاده از ترکیبات رنگی شلوغ پرهیز کنید و به‌سراغ رنگ‌های روشن به‌خصوص سفید بروید.

استفاده از آثار هنری ساده

آثار هنری که عاری از طرح‌های بزرگ، شلوغ، عجیب‌وغریب و پیچیده هستند، گزینه مطلوبی برای دکوراسیون داخلی سبک مینیمال اتاق خواب محسوب نمی‌شوند. زیرا توجه بیش‌ازحد را به خود جلب می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم نهایتا به‌سراغ یک گلدان طبیعی و ساده بروید.

ممنوعه‌ ها در چیدمان دکوراسیون، کارهایی که نباید بکنید

توجه به تعادل و تقارن

سعی کنید تا جای ممکن، اجزای اتاق خواب خود را به‌صورت متقارن بچینید تا شکلی منظم پیدا کنند. مطمئنا توجه به تقارن و تعادل میان اجزا، حس آرامش‌بخشی در وجود شما القا می‌کند.

مینیمال 8 مبل تختخواب شو به‌مرور ساده‌گرایی سبک مینیمالیسم باعث شد که مزایای آن برای دنیای شلوغ و پرتلاطم قرن بیستم ثابت شود. جالب است بدانید که در اصل سبک مینیمال یک جنبش هنری است که علاوه‌بر معماری و طراحی داخلی، در باقی زمینه‌های هنری نیز کاربرد دارد. در ادامه به ویژگی‌های دکوراسیون داخلی سبک مینیمال خواهیم پرداخت.

آشپزخانه مینیمال

طبق تجربه، دکوراسیون داخلی سبک مینیمال بدون وجود یک آشپزخانه ظریف و مدرن کامل نمی‌شود. پس بهتر است به طراحی آشپزخانه خود طبق اصول زیر توجه کنید:

کابینت‌هایی با طراحی ساده، به رنگ روشن و با سطحی وسیع انتخاب کنید.
لزومی ندارد برای پنجره آشپزخانه حتما پرده تهیه کنید.
برای پوشش کف آشپزخانه از کفپوش چوبی یا یک فرش ظریف استفاده کنید.
برای کاهش شلوغی، جایگاهی برای قرار دادن وسایل الکترونیکی غیرضروری در کابینت در نظر بگیرید.
به‌جای یک میز و صندلی بزرگ، بهتر است به تعداد اعضای خانواده، صندلی‌های ساده و ظریف در کنار اُپن آشپزخانه قرار دهید. این کار کمک می‌کند تا فضای داخلی آشپزخانه کمتر شلوغ شود.
تعبیه گاز رومیزی، گزینه بهتری از نصب یک گاز کلاسیک است.

دکوراسیون داخلی سبک مینیمال چیست؟ + 10 مدل مختلف

حمام و سرویس بهداشتی مینیمال

لزومی ندارد برای طراحی حمام و سرویس بهداشتی مینیمال، از کاشی‌های گلدار، بزرگ و براق استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم به‌سراغ کاشی‌های ساده و مات بروید. نصب شیرآلات با طراحی لاکچری معنایی ندارد و تا جای ممکن سعی کنید وسایل تزئینی و غیرضروری را از داخل حمام و سرویس بهداشتی حذف کنید.

اتاق کار مینیمال

اتاق کار مینیمال یکی از بهترین فضاها برای انجام کارهای شخصی است. زیرا فضای خلوت و ساده‌ای دارد و می‌توان در آن به بالاترین میزان تمرکز رسید. شما با تهیه یک میز کار چوبی ساده، یک کتابخانه کوچک، یک پرده نازک و به رنگ روشن و یک تخته فرش ظریف می‌توانید اتاق کار مینیمال خود را تکمیل کنید.

دکوراسیون داخلی سبک مینیمال چیست؟ + 10 مدل مختلف

اتاق نشیمن مینیمال

اصولا این بخش از دکوراسیون داخلی سبک مینیمال، با وجود یک دست مبلمان راحتی ساده و به رنگ روشن، یک تلویزیون ال سی دی که معمولا روی دیوار نصب می‌شود، یک عدد آباژور رومیزی یا دیواری و یک عدد فرش مدرن تکمیل می‌شود. نصب پرده در این فضا ضرورتی ندارد.

پذیرایی مینیمال

برای طراحی دکوراسیون داخلی سبک مینیمال در این بخش از منزل خود، بهتر است به موارد زیر توجه کنید:

وجود یک دست مبلمان شیک راحتی به‌صورت تک‌رنگ یا نهایتا دو رنگ
وجود یک عدد گلدان طبیعی (مثلا از نوع گیاه سانسوریا یا زاموفیلیا) با سایز متوسط در گوشه فضای پذیرایی
نصب پرده توری و بسیار ساده برای هر تعداد پنجره
نصب یک یا چند آینه ساده بر روی دیوار ورودی به سالن پذیرایی
وجود یک فرش ساده و در عین حال دارای طراحی مدرن، در زیر میز و مبلمان
عدم استفاده از هرگونه وسیله تزئینی و دکوراتیو بر روی دیوار یا روی میز

منبع: https://www.thespruce.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *