اصولا از کلمه “مدرن” برای توصیف چیزهای جدید، مکان‌ها، وسایل، مبلمان یا لوازم جانبی بسیار ساده و مرتب استفاده می‌شود. به‌همین‌دلیل، در سبک مدرن نشانه‌هایی از حذف جزئیات غیرضروری و مینیمالیسم (کمینه‌گرایی یا ساده‌گرایی)، استفاده از پالت رنگی تک‌رنگ، خطوط ظریف و مواد و نور طبیعی به‌ خوبی قابل مشاهده است.
بسیاری از طراحان داخلی، از این سبک به‌عنوان یک جنبش زیباشناختی یاد می‌کنند. چراکه آثاری از پیچیدگی، شلوغی و مجلل بودن سبک کلاسیک در آن دیده نمی‌شود.
سبک مدرن تقریبا در اوایل قرن بیستم با الهام از معماری و طراحی آلمانی و اسکاندیناویایی ظهور کرد. محبوبیت دکوراسیون داخلی سبک مدرن در نیمه اول قرن بیستم گسترش یافت و مشتقات بعدی این سبک با عنوان پست‌ مدرن اواسط قرن بیستم شناخته شدند. در ادامه به جزئیات بیشتری از دکوراسیون داخلی سبک مدرن اشاره خواهیم کرد.
دکوراسیون داخلی سبک مدرن چیست؟

تفاوت دکوراسیون مدرن و کلاسیک

قبل از اشاره به تفاوت دکوراسیون داخلی سبک مدرن و کلاسیک لازم است بدانید که منظور از سبک مدرن، سبک معاصر نیست. چراکه سبک معاصر فلسفه خاصی از طراحی را در بر نمی‌گیرد، بلکه اصطلاحی است که برای توصیف گرایش‌های طراحی داخلی امروزی به کار می‌رود. به‌همین‌دلیل، درحالی‌که ممکن است طیف وسیعی از رنگ‌ها را در استایل‌های معاصر ببینید اما دکوراسیون داخلی سبک مدرن از رنگ‌های خنثی و تک‌ رنگ استفاده می‌کند.
سبک کلاسیک قدیمی‌ترین سبک و مادر همه سبک‌ها است که طبق قواعد و اصول اولیه معماری رم و یونان باستان در اواسط قرن پنجم شکل گرفت. در این سبک اِلمان‌ها جزئیات ریز، پیچیدگی و همپوشانی زیادی دارند تا جلوه شاهانه و مجللی به فضا بدهند. از دیگر ویژگی‌های متقابل آن با دکوراسیون داخلی سبک مدرن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

مدرن 1 مبل تختخواب شو خطوط افقی و عمودی و اشکال گوشه‌دار و مکعبی در تمام جزئیات دکوراسیون داخلی سبک مدرن مانند مبلمان، لوازم جانبی و نورپردازی به کار برده می‌شوند. برخلاف سبک کلاسیک که سرشار از اشکال منحنی است. مطمئنا این مسئله به ساده‌گرایی سبک مدرن کمک زیادی می‌کند.

  • وجود ستون‌ها و پنجره‌های کشیده و بزرگ در بخش‌های مختلف
    استفاده از مبلمان چوبی با نقش‌های شلوغ و پارچه‌های گلدار
    استفاده از تجهیزات و متریال‌های ویژه مثل انواع روکش سنگی، پارچه‌های مخمل، تابلو فرش و فرش دستی
    توجه ویژه به نقطه کانونی، نظم و تقارن برای چینش وسایل
    آینه‌کاری و نورپردازی ویژه فضا با نور طبیعی و نور مصنوعی انواع لوستر و دیوارکوب

انواع سبک های دکوراسیون را این جا بخوانید

بنابراین، برای دکوراسیون داخلی سبک کلاسیک لازم است هزینه زیادی صرف کنید. درحالی‌که با حداقل هزینه می‌توان وسایل ساده سبک مدرن را تهیه و چینش کرد. در سبک مدرن لازم نیست حتما به‌سراغ وسایل چوبی بروید و تجهیزات ساخته‌شده از فلز نیز جذابیت کافی را دارند.

ویژگی‌های دکوراسیون سبک مدرن

یکی از باورهای کلیدی نهضت طراحی مدرن این ایده است که فرم از عملکرد پیروی می‌کند. به عبارت دیگر، طراحی همه وسایل و اشیاء تزئینی باید هدف مورد نظر خود را منعکس کنند. پس اگر یک مبلمان، دکور یا وسیله تزئینی هدف عملی نداشته باشد، می‌توان آن را حذف کرد. در ادامه با ویژگی‌های بیشتری از دکوراسیون داخلی مدرن آشنا خواهید شد.

استفاده از خطوط صاف و ظریف

خطوط افقی و عمودی و اشکال گوشه‌دار و مکعبی در تمام جزئیات دکوراسیون داخلی سبک مدرن مانند مبلمان، لوازم جانبی و نورپردازی به کار برده می‌شوند. برخلاف سبک کلاسیک که سرشار از اشکال منحنی است. مطمئنا این مسئله به ساده‌گرایی سبک مدرن کمک زیادی می‌کند.

مدرن 7 مبل تختخواب شو خطوط افقی و عمودی و اشکال گوشه‌دار و مکعبی در تمام جزئیات دکوراسیون داخلی سبک مدرن مانند مبلمان، لوازم جانبی و نورپردازی به کار برده می‌شوند. برخلاف سبک کلاسیک که سرشار از اشکال منحنی است. مطمئنا این مسئله به ساده‌گرایی سبک مدرن کمک زیادی می‌کند.

توجه به مرتب و شلوغ نبودن دکوراسیون

یکی دیگر از ایده‌های مهم دکوراسیون مدرن منزل، سادگی و کاربردی بودن است. بنابراین اگر می‌خواهید خانه خود را به سبک مدرن تزئین کنید، باید با حذف وسایل غیرضروری و ریزه‌کاری‌ها شروع کنید. این کار از به‌هم‌ریختگی و شلوغی فضا جلوگیری می‌کند و ذهن شما را آرام نگه می‌دارد.

راهنمای خرید مبل تخت شو

توجه به وسیع و باز بودن فضا

خانه‌های مدرن معمولا به‌صورت یک طبقه باز ساخته می‌شوند. در واقع، قسمت نشیمن، ناهارخوری، آشپزخانه و گاهی اوقات سالن ورودی در یک منطقه است. عدم استفاده از دیوارهای جداکننده، امکان انتقال نور طبیعی و گردش هوا را فراهم می‌کند و در عین حال سادگی ویژه‌ای به فضا می‌دهد. معمولا در این شرایط از میز کنسول، جزیره آشپزخانه، مبلمان یا کتابخانه برای جداسازی و نظم بخشیدن به فضا استفاده می‌شود.

استفاده از مصالح صنعتی مدرن

در معماری مدرن استفاده از بتن، فولاد، آهن و استیل و شیشه به‌عنوان مصالح ساختمانی کاملا رایج است. درحالی‌که در سبک کلاسیک اغلب از چوب و سنگ استفاده می‌شود.

استفاده از رنگ‌های خنثی

سبک مدرن از رنگ‌های روشن و خنثی مانند سفید، بژ، خاکستری، مشکی و پاستیلی به‌صورت تک‌رنگ استفاده می‌کند. این کار کمک می‌کند تا از شلوغی فضا جلوگیری و حس خوبی به مخاطبان القا شود.

دکوراسیون سبک مدرن دارای چه ویژگی هایی است؟

مبلمان در سبک مدرن

مطمئنا برای دکوراسیون داخلی سبک مدرن باید یک یا چند دست مبلمان مدرن انتخاب کنید. مهمترین ویژگی یک مبلمان مدرن ساده و کاربردی بودن آن است. اغلب مبلمان‌های دکوراسیون مدرن خانه، ساختار کوتاه و کشیده‌ای دارند.
طراحی مدرن به استفاده از مواد طبیعی اهمیت زیادی می‌دهد و این امر در مورد مبلمان مدرن نیز صدق می‌کند. مبلمان مدرن معمولا از چوب یا فلز رنگ‌نشده ساخته می‌شود و روکش‌های چرمی یا پارچه‌ای ساده دارد.
فرم‌های ساده هندسی به‌کاررفته در طرح‌های مدرن، حس آرامش را به فرد می‌دهند. به‌همین‌دلیل، خطوط در مبلمان مدرن باید تیز و هندسی باشند. پس اگر مبلمان ساده و شیک با خطوط صاف را دوست دارید، مبلمان‌های مدرن گزینه مطلوبی برای شما هستند.

دکوراسیون مدرن اتاق خواب

برای طراحی و دکوراسیون داخلی سبک مدرن اتاق خواب لازم است به نکات زیر توجه کنید :

  • اولین قدم تهیه یک سرویس خواب مدرن است. اصولا سرویس خواب مدرن ساختار ساده‌ای دارد و با روکش پارچه‌ای به رنگ کرم یا خاکستری تزئین می‌شود. از اجزای ضروری آن می‌توان به پاتختی و میز آرایش اشاره کرد.
    به‌سراغ رنگ‌های ملایم برای دکوراسیون داخلی سبک مدرن اتاق خواب بروید. سعی کنید ۶۰ درصد رنگ غالب اتاق را از رنگ‌های اصلی مانند سفید و آبی و ۴۰ درصد باقی‌مانده را از رنگ‌های خنثی مانند کرم و خاکستری انتخاب کنید.
    از پرده‌هایی با طراحی ساده و در عین حال جدید و لوکس استفاده کنید. استفاده از پرده‌های دولایه از جنس حریر یا مخمل، فکر خوبی برای دکوراسیون داخلی سبک مدرن است. زیرا هنگام استراحت میزان نور ورودی از پنجره‌ها را کنترل می‌کند.
    حتما برای تهیه آباژور و ریسه نور اقدام کنید. چراکه نورپردازی اصولی می‌تواند زیبایی اتاق خواب شما را چندین برابر کند. به‌خصوص اگر نور مرکزی روی تخت خواب متمرکز شود.
    یک فرش کوچک با طراحی جدید انتخاب کنید. توصیه می‌کنیم در زیر یا جلو تخت خواب خود یک فرش ظریف با رنگ خنثی پهن کنید. این کار گرمای خاصی به دکوراسیون داخلی سبک مدرن اتاق خواب شما می‌دهد.

مدرن 6 مبل تختخواب شو خطوط افقی و عمودی و اشکال گوشه‌دار و مکعبی در تمام جزئیات دکوراسیون داخلی سبک مدرن مانند مبلمان، لوازم جانبی و نورپردازی به کار برده می‌شوند. برخلاف سبک کلاسیک که سرشار از اشکال منحنی است. مطمئنا این مسئله به ساده‌گرایی سبک مدرن کمک زیادی می‌کند.

دکوراسیون آشپزخانه مدرن

امروزه آشپزخانه با طراحی مدرن طرفداران زیادی پیدا کرده است. زیرا خبری از وجود وسایل غیرضروری نیست و در این شرایط می‌توان با دقت بیشتری برای تهیه انواع غذایی ساده و در عین حال رژیمی اقدام کرد. البته این کار به داشتن فضای کافی در آشپزخانه به‌منظور سرو غذا برای اعضای خانواده نیز کمک می‌کند. از سایر خصوصیات دکوراسیون داخلی سبک مدرن آشپزخانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

مدرن 2 مبل تختخواب شو خطوط افقی و عمودی و اشکال گوشه‌دار و مکعبی در تمام جزئیات دکوراسیون داخلی سبک مدرن مانند مبلمان، لوازم جانبی و نورپردازی به کار برده می‌شوند. برخلاف سبک کلاسیک که سرشار از اشکال منحنی است. مطمئنا این مسئله به ساده‌گرایی سبک مدرن کمک زیادی می‌کند.

  • نصب کابینت‌های چوبی یا ام دی اف با ابعاد کوچک و در عین حال جادار
    وجود یک میز جزیره در مرکز یا جلو آشپزخانه به‌منظور سرو غذا یا نصب شیرآلات و سینک آشپزخانه
    تعبیه فضاهای مشخصی در میان کابینت‌ها برای قرار دادن فر خانگی و ماشین ظرفشویی
    نصب اجاق گاز رومیزی به‌جای اجاق گازهای سنتی
    نصب یک یا چند عدد لوستر ساده در بالای میز جزیره به‌منظور نورپردازی فضا
    تزئین فضای آشپزخانه با یک یا دو گلدان طبیعی

حمام و سرویس بهداشتی مدرن

اصولا طراحی حمام و سرویس بهداشتی مدرن، به‌صورت پلان باز انجام می‌شود. یعنی لازم نیست بخش‌های مختلف آن را با دیوار از هم جدا کنید. اغلب سنگ توالت و روشویی در فاصله کمی از هم قرار می‌گیرند و از شیشه برای جداسازی فضای حمام استفاده می‌شود. بدین‌شکل، می‌توان از حداقل فضا بهترین استفاده را کرد.
شیرآلات مدرن برخلاف شیرآلات کلاسیک منحنی‌شکل نیستند و اغلب به‌صورت گوشه‌دار و مربعی‌شکل ساخته می‌شوند. رنگ روکش آنها اغلب نقره‌ای یا سفید است. جالب است بدانید که نصب یک آینه بزرگ برای دکوراسیون مدرن و لوکس حمام و سرویس بهداشتی اصلا غیرعادی نیست!

مدرن 5 مبل تختخواب شو خطوط افقی و عمودی و اشکال گوشه‌دار و مکعبی در تمام جزئیات دکوراسیون داخلی سبک مدرن مانند مبلمان، لوازم جانبی و نورپردازی به کار برده می‌شوند. برخلاف سبک کلاسیک که سرشار از اشکال منحنی است. مطمئنا این مسئله به ساده‌گرایی سبک مدرن کمک زیادی می‌کند.

دکوراسیون اتاق کار مدرن

برای دکوراسیون مدرن و جدید اتاق کار لازم نیست وسایل خاصی تهیه کنید. وجود یک یا دو عدد مبلمان ظریف و مدرن در گوشه اتاق، یک میز کار چوبی ساده و یک کتابخانه دیواری کفایت می‌کند. البته تهیه یک چراغ رومیزی و یک فرش کوچک نیز خالی از لطف نیست. به‌منظور افزایش تمرکز در این فضا، از تهیه وسایل غیرضروری جدا خودداری کنید!

دکوراسیون اتاق نشیمن مدرن

دکوراسیون داخلی سبک مدرن اتاق نشیمن تفاوت زیادی با اتاق نشیمن سبک مینیمالیسم ندارد. اصولا این بخش با وجود یک دست مبلمان راحتی ساده و روشن، یک تلویزیون ال ای دی که اغلب روی دیوار نصب می‌شود، یک یا چند عدد آباژور رومیزی یا دیواری و یک عدد فرش مدرن تکمیل می‌شود. معمولا در این فضا نصب پرده ضرورتی ندارد.

مدرن 4 مبل تختخواب شو خطوط افقی و عمودی و اشکال گوشه‌دار و مکعبی در تمام جزئیات دکوراسیون داخلی سبک مدرن مانند مبلمان، لوازم جانبی و نورپردازی به کار برده می‌شوند. برخلاف سبک کلاسیک که سرشار از اشکال منحنی است. مطمئنا این مسئله به ساده‌گرایی سبک مدرن کمک زیادی می‌کند.

دکوراسیون مدرن پذیرایی

بهتر است قبل از دکوراسیون داخلی سبک مدرن فضای پذیرایی به نکات زیر توجه کنید :

حتما یک دست مبلمان شیک و ساده و تک‌رنگ تهیه کنید.
جایگاهی برای قرار دادن یک یا دو عدد گلدان طبیعی در نظر بگیرید.
یک یا دو عدد قاب مدرن برای نصب روی دیوار تهیه کنید.
می‌توانید تعداد اندکی وسایل تزئینی و دکوراتیو تهیه کنید.
حتما یک فرش ساده و مدرن برای قرار دادن در زیر میز مبلمان یا میز ناهارخوری در نظر بگیرید

منبع: https://www.masterclass.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *